Allergisch aan penicilline of niet?

Zo’n 10 tot 15% van de mensen denkt dat hij of zij allergisch is voor penicilline, ongeveer 1 % is het echt. De dienst allergologie startte in september 2018 een onderzoek naar hoe vaak de allergie bij ons voorkomt en hoe je het best tot een diagnose komt. Uit deze studie ontstaat nu het ‘1-1-1’-criterium. Voldoe je hieraan, heb je wellicht de allergie en kan gerichter worden getest.

‘1-1-1’-criterium

Een mogelijk symptoom van penicilline-allergie is urticaria of netelroos. Om te bepalen of iemand met dit symptoom daadwerkelijk allergisch is, werkte het UZA samen met twee Italiaanse onderzoekscentra een ‘1-1-1’-criterium uit.

Het principe is eenvoudig: ontstaat bij een patiënt urticaria, 1 uur na de eerste inname, en is het op minder dan 1 dag weer weg, dan wijst dit wellicht op een penicilline-allergie. Is dit het geval, weten we dus dat we deze patiënt gerichte onderzoeken moeten laten ondergaan om een allergie te kunnen bevestigen.

Samenwerking

De studie ‘1-1-1’ werd uitgevoerd door het UZA en twee Italiaanse centra, Fondazione Policlinico Universitario Agostino Gemelli IRCCS en Oasi Research Institute-IRCCS Troina.