Betere bescherming van kankerpatiënten met COVID-vaccins

Kankerpatiënten hebben een verminderde immuniteit en lopen dus het risico ernstig ziek te worden tijdens een COVID-infectie. Deze groep moet goed beschermd worden en met prioriteit gevaccineerd. Het UZA onderzocht daarom bij kankerpatiënten de werking van het afweersysteem, de veiligheid en effecten van vaccinatie en de meerwaarde van boostervaccins. Drie studies uitgelicht.

B-VOICE

Het UZA onderzocht de werking van het afweersysteem en de veiligheid van COVID-19 vaccinatie met BioNTech/Pfizer bij 200 kankerpatiënten. De B-VOICE-studie, in samenwerking met Sciensano, ging van start in februari 2021. Eind juli raakten de eerste resultaten gekend: antistoffen worden bij de meeste patiënten aangemaakt na de eerste prik, maar ze nemen na de tweede prik niet bij alle groepen van patiënten toe.

Tri-VOICE-plus

In de vervolgstudie Tri-VOICE-plus werden de B-VOICE patiënten gevaccineerd met een derde dosis van het BioNTech/Pfizer om het effect daarvan, ongeveer zes maanden na de eerste prik, op de afweerreactie te analyseren. Daarnaast ontvingen ook 151 patiënten die initieel gevaccineerd werden met het Astrazeneca vaccin, een derde dosis van het BioNTech/Pfizer in studieverband. Intussen werden ze ook hun vierde dosis uitgenodigd.

Deze studie moet uitwijzen of boostervaccins bijdragen aan het aanmaken van een grotere hoeveelheid antistoffen bij deze kankerpatiënten in behandeling.

REAL-V

In de REAL-V-studie onderzoekt het UZA intussen samen met andere centra de immuniteit die (ex)-kankerpatiënten door vaccinatie kunnen opbouwen tegen SARS-CoV-2. Daaraan nemen 403 (ex)oncologische- en (ex) hematologische patiënten deel. Door bloedafnames op verschillende tijdstippen kunnen we de hoeveelheid antistoffen bepalen en krijgen we een zicht op de immuniteitsduur. Met de resultaten kunnen we beter bepalen hoe we (ex)-kankerpatiënten het best beschermen, bv. door te werken met een specifiek vaccintype of met een extra vaccindosis.

De studie, gefinancierd door Kom op tegen Kanker, staat onder leiding van prof. dr. Marc Peeters, CEO van het UZA en voormalig diensthoofd oncologie. De eerste resultaten worden verwacht in het najaar van 2022.