UZA-medewerkers krijgen prik tegen COVID

2021 was hét jaar van de COVID-vaccinaties. Niet alleen onze patiënten, ook onze medewerkers werden beschermd tegen de gevolgen van corona. We startten de interne vaccinatiecampagne in januari. Eind december 2021 was meer dan 92% van het UZA geboosterd met een derde prik.

Kritische en COVID-diensten eerst

Ook in ons ziekenhuis kwam de levering van de vaccins aanvankelijk traag op gang. De overheid kende per week een bepaald quotum toe aan de ziekenhuizen en bepaalde daarbij voor welk type medewerkers de dosissen bestemd waren.

In de eerste plaats kwamen de kritische diensten en COVID-afdelingen. Daarna volgden de zorgmedewerkers met direct patiëntencontact. Begin maart kregen ook de medewerkers zonder rechtstreeks contact met patiënten hun eerste prik.

Transparante communicatie

Omdat het UZA een HUB-ziekenhuis is, werd aanvankelijk enkel Pfizer toegediend. Vanaf maart kregen we ook leveringen van het AstraZeneca-vaccin. Dat vaccin dienden we initieel enkel toe aan medewerkers jonger dan 55 jaar, tot wat later wetenschappelijk bewezen werd dat het vaccin ook effectief was voor de hogere leeftijdsgroepen.

Door voorbarige communicatie in de pers heerste verwarring rond de werkzaamheid van het AstraZeneca-vaccin. Wetenschappelijk onderzoek wees uiteindelijk uit dat AstraZeneca, net als Pfizer, een heel goed vaccin is met een hoge werkzaamheidsgraad. We hechtten veel belang aan goede interne communicatie over de eigenschappen en verschillen tussen beide vaccins, zodat onze medewerkers duidelijk waren geïnformeerd.

Tweede en derde prik

• 15 maart
        Half maart begonnen we met de tweede prik van het Pfizer-vaccin voor medewerkers. Wie werd ingeënt met het AstraZeneca-vaccin kreeg die begin juni.
      • 3 april
        Begin april konden we een erg hoge vaccinatiegraad van 93% voor de eerste dosis optekenen.
        Dankzij de vlotte opvolging van de afspraken bleven de wachtrijen beperkt.
      • Ook voor nieuwe medewerkers
        Vanaf eind april voorzagen we regelmatig bijkomende vaccinatiemomenten voor mensen die nieuw in dienst kwamen of als student of stagiair kwamen werken.
      • 14 november
        Als eerste ziekenhuis in onze regio konden we half november starten met de COVID-boostervaccinatie. De derde prik volgde de gefaseerde aanpak van de eerste twee vaccinaties.
      • Inhaalmomenten
        Voor wie door ziekte of andere reden geen boostervaccin kon krijgen in november, voorzagen we drie inhaalmomenten in december.

97% geboosterd

De medewerkers van het UZA namen hun voorbeeldfunctie uitstekend op. Op het einde van de interne COVID-vaccinatiecampagne bleek op 25 januari 2022 maar liefst 97% geboosterd. Daarmee beschermen ze zichzelf, elkaar, én alle patiënten waarvoor ze zorgen.