Onze medewerkers

Prikkelpop motiveert personeel voor griepvaccin

Tussen de COVID-vaccinaties door vergaten we uiteraard ook het griepvaccin niet. Ook dit jaar pakten we onze interne UZA-griepcampagne aan met de nodige humor. We verspreidden daarvoor affiches van 'Prikkelpop': bands als de Flu Fighters, Nies Destadsbader, Selah Flu en Justin Fever motiveerden tussen 8 november en 8 december 76% van de medewerkers tot een griepprik.

Prikkelpop tegen de griep

Dankzij de strenge COVID-maatregelen raakte het afgelopen anderhalf jaar bijna niemand besmet met griep. Dat betekent ook wel dat we geen natuurlijke immuniteit hebben kunnen opbouwen. Daarom is het griepvaccin zo belangrijk: de beste manier om griep te voorkomen en zo onze patiënten te beschermen, die soms een verminderde weerstand hebben.

Om UZA-medewerkers te motiveren zich te laten inenten, gebruikten we een flinke dosis humor. We verspreidden interne affiches met daarop bekende bands waarop we de naam en foto photoshopten. Zo zette Prikkelpop op een creatieve manier aan om zich gratis te laten vaccineren in de Speelvogel, op een dienst of afdeling of tijdens pop-up-momenten. De campagne liep een hele maand, van 8 november tot 8 december.

Vaccinmoeheid

Om onze patiënten, onszelf en elkaar optimaal te beschermen tegen griep, streven we jaarlijks een griepvaccinatiegraad van minstens 80% na. Vorige jaren werd dit doel vlot behaald, dit jaar viel het eindresultaat wat lager uit. In totaal liet 76% van alle UZA-medewerkers zich vaccineren tegen griep. 

Mogelijk ligt de lagere vaccinatiegraad aan het samenvallen van de griepvaccinatie met de boosterprik voor COVID. Een andere verklaring ligt in de ‘vaccinmoeheid’: over vaccins is in 2021 in de media heel wat inkt gevloeid.