UZA breekt uit haar muren met HOST

Meestal begint het behandelings- en genezingsproces van patiënten niet bij een opname in het ziekenhuis, en het stopt ook vaak niet na het ontslag. Bij elk proces zijn verschillende zorgverstrekkers betrokken, ook buiten de muren van het UZA. Via het project 'Transmurale Zorg' wil het UZA alle stappen nog beter op elkaar laten aansluiten, en nauwer samenwerken met de verschillende partijen van het zorglandschap. Een eerste project binnen dit kader is HOST, het ‘hospital outbreak support team’.

Transmurale Zorg

Brigitte Claes, coördinator Transmurale Zorg: ‘Er bestonden al heel mooie samenwerkingsinitiatieven, en die zullen we zeker behouden. Met het overkoepelende project Transmurale Zorg willen we die initiatieven nog beter ondersteunen en inzetten op nieuwe mogelijkheden om samen te werken.’

Sneller thuis revalideren

Transmurale zorg is in de eerste plaats belangrijk voor de patiënten zelf. Dankzij de samenwerking tussen de verschillende zorgverleners hoeven ze niet altijd opgenomen te worden of lang in het ziekenhuis te blijven. Ze kunnen dus sneller in hun vertrouwde omgeving revalideren. De kwaliteit van hun zorg gaat er bovendien op vooruit wanneer alle partners gestructureerd samenwerken.

Ook voordelen voor de zorg

Claes: ‘Ook voor de zorgsector heeft het voordelen. Als patiënten minder lang in het ziekenhuis blijven, komen er sneller bedden vrij voor andere patiënten. Tijdens de coronacrisis hebben we heel wat mensen thuis kunnen monitoren. Zo konden we bedden vrijmaken voor mensen met meer ernstige symptomen.’

Hospital outbreak support team

Een eerste overkoepelend initiatief binnen het project, van de partnerziekenhuizen van Helix samen, is HOST: het ‘hospital outbreak support team’.

Met dit initiatief wil de federale overheid ziekenhuizen aanzetten tot kennisdeling en –opbouw rond infectiepreventie en antibioticabeleid. Daarvoor werden per ziekenhuisnetwerk middelen vrijgemaakt om een expertenteam samen te stellen dat dit project de komende jaren zal uitwerken.

Lees meer in MagUZA