Nieuwe onboarding krijgt PTAP®-accreditatie

Om net afgestudeerde verpleegkundigen vlotter te helpen inwerken in onze organisatie, werkte het UZA een nieuw gestructureerd en praktijkgericht onboarding-programma uit. We doorliepen daarvoor het Practice Transition Accreditation Program® (PTAP) van het American Nurses Credentialing Center (ANCC), en kregen na afloop de PTAP®-erkenning, als eerste internationale en zelfs enige Europese ziekenhuis.

Degelijk instroomproces

Onderzoek wijst uit dat het eerste jaar bij een nieuwe werkgever cruciaal is in het tegengaan van verloop(intentie). Een gestructureerd instroomproces is dus essentieel. Daarom stapten we als allereerste Europese ziekenhuis in het ‘Practice Transition Accreditation Program’ (PTAP) van het American Nurse Credentialing Center (ANCC).

Praktijkgericht en gestructureerd

De focus van de nieuwe onboarding ligt op een sterke structurering en een praktijkgericht proces. Daarmee helpt het UZA de nieuwe verpleegkundigen met hun opgedane kennis en vaardigheden vlot overschakelen naar hun nieuwe professionele UZA-context. Het ANCC lichtte het nieuwe onboarding-proces grondig door, en gaf het UZA daarvoor de PTAP®-accreditatie.

Erkenning in 2017

In 2017 werd het UZA door het ANCC ook als eerste Europese ziekenhuis erkend als Magnet®-ziekenhuis voor excellente verpleegkundige zorg. Nu krijgt het, als eerste internationale en zelfs enige Europese ziekenhuis, de PTAP®-accreditatie erbij voor haar onboarding.

Lien: ‘Geeft vertrouwen’

Lien Vanbuggenhout, verpleegkundige neurochirurgie, thorax- en vaatheelkunde is enthousiast: ‘Ik werk sinds 9 maart 2020 op de afdeling neurochirurgie, en heb als een van de eerste verpleegkundigen het onboarding-programma mogen volgen.’

‘In de eerste dagen leerde ik het ziekenhuis volledig kennen, de structuur zowel als de programma’s. Ik heb drie maanden dubbel gestaan op mijn afdeling, en kreeg er veel tips en uitleg over de nodige vaardigheden en kennis van de pathologie. Dat heeft mij veel vertrouwen gegeven voor het moment dat ik alleen mocht staan. Het creëerde meteen ook een vertrouwensband met mijn collega’s.’

Mayenne: ‘Meteen volwaardig lid’