UZA en SGS openen nieuw centrum voor klinische studies

Testdienstencentrum SGS opende in oktober 2021 een nieuw, hypermodern onderzoekscentrum voor klinische farmacologie op de campus van het UZA. In de quarantaineruimte worden gezonde deelnemers onder toezicht blootgesteld aan een bepaalde ziekteverwekker, om zo de efficiƫntie en veiligheid van een nieuw geneesmiddel te testen en bewijzen.

Krachten bundelen

SGS is de wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering. Dat ze als locatie voor haar klinisch farmacologische onderzoekseenheid (CPU) de site van het UZA uitzocht, is niet toevallig. ‘Zo zijn we dichtbij het UZA’, zegt Johan Pype, Managing Director SGS Benelux. ‘Door onze krachten te bundelen, versterken en verbreden we onze mogelijkheden voor vroege fase klinisch onderzoek.’

Rode Kruis

Ook het Rode Kruis is blij met het nieuwe gebouw. Donors van bloed, bloedplasma en bloedplaatjes kunnen er nu terecht op het gelijkvloers in het mooi vernieuwde Donorcentrum Edegem.