Uw zorg

UZA en slechthorende patiënten: wij verstaan mekaar

Een mondmasker dragen is belangrijk, maar maakt de communicatie er niet makkelijker op. Zeker niet voor mensen met gehoorverlies. Met de campagne ‘Wij verstaan mekaar’ deed het UZA een extra inspanning om de communicatie met slechthorende patiënten beter te doen verlopen.

Groot succes

De campagne kende een groot succes. Begin april maakten zo’n 500 slechthorende of dove patiënten zich in het UZA kenbaar met een ‘wij verstaan mekaar’-button. In tijden van mondmaskers en social distancing is dit een welgekomen hulpmiddel voor patiënten en zorgverleners om hun lichaamstaal aan te passen en duidelijk met elkaar te blijven communiceren.

Button en communicatietips

Dove en slechthorende patiënten die het UZA binnenkomen, kunnen een speciale button ontvangen aan het onthaal in de inkomhal. Door deze op te spelden, maken ze hun gesprekspartner duidelijk dat ze slechthorend zijn. Zo herkennen de UZA-medewerkers deze patiënten meteen. Voor een duidelijk gesprek, kregen de medewerkers een hele lijst praktische communicatietips.

Informatieflyer voor patiënten

We bieden ook aparte hoorhulpmiddelen aan, die het gesprek vergemakkelijken. Om de patiënten daarin wegwijs te maken, kregen ze een informatieflyer mee.