Vaccineren met mRNA: een beproefde technologie

Tijdens de coronacrisis leerde het grote publiek mRNA kennen: een molecule die ons lichaam de boodschap geeft tegen iets te reageren. De mRNA-technologie vormt de spil van de coronavaccins van Pfizer/BionTech en Moderna. De techniek is niet nieuw: ze wordt in het UZA al jaren getest bij de behandeling van kanker.

mRNA sinds 2005

Binnen het UZA ontwikkelen we al jaar en dag immuuntherapieën op basis van mRNA-technologie. Zo gaven we in 2005 al een kankervaccin met mRNA in studieverband, als immuuntherapie voor volwassen patiënten met een bepaalde vorm van leukemie of bloedkanker.

Centrum voor Celtherapie en Regeneratieve Geneeskunde

UZA en UAntwerpen geloofden toen al in de technologie en richtten samen het CCRG op, het Centrum voor Celtherapie en Regeneratieve Geneeskunde. Sindsdien staat het onderzoek naar mRNA-kankervaccins niet stil. De voorlopige resultaten bij patiënten met leukemie, hersentumors, asbestkanker en uitgezaaide borstkanker zijn veelbelovend. We zien dat patiënten langer leven, ze hervallen pas na langere tijd en de grootte van de tumors neemt af.

Veel potentieel

Prof. dr. Zwi Berneman, voormalig diensthoofd hematologie aan het UZA, ziet nog veel potentieel binnen de curatieve geneeskunde. mRNA kan volgens hem een grote rol spelen bij de levenskwaliteit van kankerpatiënten en patiënten met auto-immuunziektes. Ook een preventieve kankerbehandeling op basis van mRNA is in de toekomst niet uitgesloten.

Paul Van de Heyning getuigt over zijn mRNA-kankervaccin

Prof. em. Paul Van de Heyning, voormalig diensthoofd NKO in het UZA, werd in 2020 gediagnosticeerd met acute myeloïde leukemie. Hij stapte in de klinische studie van het onderzoeksteam van prof. Zwi Berneman en werd behandeld met het mRNA-kankervaccin.

Klinische studie naar celtherapie met mRNA

Na grondige evaluatie door het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten kreeg het UZA-team in september 2021 de toelating om ook een klinische studie op te starten naar de meerwaarde van gepersonaliseerde immuuntherapie met mRNA bij kinderen met hersen- of hersenstamkanker, als aanvulling op de huidige kankerbehandelingen.

CAR-T celtherapie

Binnen het CCRG gaat inmiddels ook het onderzoek naar de T-cellen verder, de zogenaamde soldaten van ons immuunsysteem. Het team van Prof. Sébastien Anguille en Prof. Eva Lion bouwt de mogelijkheden van die zogenaamde CAR-T-celtherapie uit, en behandelt nu voor het eerst een patiënt met lymfeklierkanker met CAR-T-cellen die in eigen beheer en lokaal geproduceerd werden. Een primeur in België.

Lees meer in MagUZA