Flexibel evolueren met corona

Ook 2021 stond in het teken van COVID-19. De coronagolven gingen op en neer, het UZA evolueerde voortdurend mee. De diensten deden er alles aan om besmette COVID-patiënten op te vangen en te verzorgen, maar ook alle andere patiënten de zorg te blijven geven die ze verdienen. Onze middelen: flexibiliteit, creativiteit en solidariteit.

COVID-vaccinatie van start

Eindelijk. In januari 2021 startte de interne vaccinatiecampagne. In de eerste plaats kwamen de kritische diensten en COVID-afdelingen aan de beurt. Daarna volgden de zorgmedewerkers met direct patiëntencontact. Begin maart kregen ook de medewerkers zonder rechtstreeks contact met patiënten hun eerste prik. De medewerkers van het UZA namen hun voorbeeldfunctie uitstekend op. Op het einde van de interne COVID-vaccinatiecampagne bleek op 25 januari 2022 maar liefst 97% geboosterd. Daarmee beschermen ze zichzelf, elkaar, én alle patiënten waarvoor ze zorgen.

Drie coronagolven

Het aantal coronabesmettingen bleef in het voorjaar van 2021 al bij al beperkt. In april maakte ons land de derde golf door. Maar de nieuwe varianten na de zomer bleken agressiever. In oktober stak de vierde golf op en de eindejaarsfeesten luidden de vijfde golf in, die alle eerdere besmettingscijfers ver achter zich liet.

Op elk moment volgde het UZA de evoluerende cijfers van dichtbij op. Zelfs van héél dichtbij: prof. dr. Erika Vlieghe, diensthoofd algemene inwendige geneeskunde, infectieziekten en tropische geneeskunde in het UZA, zette haar mandaat als voorzitter in de nationale ‘Groep van Experts belast met de Exit-Strategie’ (GEES) met volle inzet verder. Zij vervulde een cruciale rol om ons land doorheen de coronacrisis te gidsen.

Voortdurend schakelen

Door de expertise die we hadden opgedaan tijdens de eerdere twee golven in 2020 konden we als ziekenhuis snel schakelen. Drie keer (in maart, november en december) schaalden we naar nieuwe fases van het Ziekenhuisnoodplan, waarbij we telkens extra capaciteit vrijmaakten voor de opvang en behandeling van COVID-patiënten.

Hoe we onze diensten ook aanpasten, de zorg voor de patiënt en voor alle medewerkers stond voorop. Bij elke verandering zetten we alles in het werk om het comfort en de veiligheid van elke patiënt te garanderen. Van aangepaste bezoekuren en veilig transport van COVID-patiënten tot veiligheidsmaatregelen over de maaltijden en de kledij, het hele jaar door bleven we ons flexibel aanpassen in functie van de nieuwe, snel veranderende situatie.

Testen, testen en nog eens testen

De vele COVID-testen in 2020 bewezen hun nut. En ook in 2021 bleef testen een belangrijk wapen in de snelle verspreiding van corona. Daarom opende het UZA in 2021 verschillende testcentra. Een mooie aanvulling op ons Mobiel Testteam CoBUSters. De PCR-tests worden geanalyseerd door het Klinische Biologie Platform Bis team.

Helpende handen in de zorg

In crisistijden zoals de coronapandemie tonen UZA-collega’s zich van hun meest solidaire kant. Hannelore was een van de medewerkers die tijdelijk ondersteuning boden op COVID-afdelingen:

‘Als ziekenhuishygiënist kom ik nog regelmatig op de verpleegafdelingen en merk ik dat het erg druk is. Omdat ik eerder op C5 werkte, was het een kleine stap om nu weer bij te springen. Dankzij mijn ervaring met COVID-patiënten kon ik meteen een stuk van de gang terug overnemen. Dit kon een andere collega helpen om eventjes op adem te komen.’

Personeel met voorbeeldfunctie

Onze medewerkers blijven zich daarbij bewust van hun voorbeeldfunctie. Afstand houden, mondmaskers dragen, grote bijeenkomsten vermijden … Ze bleven het belang van de veiligheidsmaatregelen benadrukken, in woord en daad, om de veiligheid van iedereen te garanderen. Tijdens de eerdere golven hadden we ook gemerkt dat deze maatregelen effectief werkten.  Dankzij de infectiepreventiemaatregelen zijn er heel weinig besmettingen binnen het ziekenhuis gebeurd.

Ook goede verluchting van onze infrastructuur is belangrijk. Een steekproef van de preventiedienst wees uit dat het luchtcirculatiesysteem van het UZA goed werkt. Om de luchtkwaliteit in de vergaderzalen van het UZA te kunnen meten, lieten we er CO2-meettoestellen installeren. De goede ventilatie én de beperking van het aantal fysieke vergadermomenten en aantal deelnemers bleek een gunstig effect te hebben.