Nieuw jaar, nieuwe uitdagingen

Alle hens aan dek! Met zoveel mogelijk teams binnen en buiten onze muren zetten we in 2020 alles op alles in de strijd tegen het coronavirus. We vertaalden onze kennis en expertise naar concrete ideeën en succesvolle projecten. Corona liet ons geen keuze, dus we focusten op waar we wél controle over hadden. Met die pragmatische, positieve blik stapten we het nieuwe jaar in. Om ook in 2021 de beste zorg te blijven garanderen.

Daadkracht in 2020

Eindelijk een nieuw jaar! Want wat voor jaar was 2020! Het blijft indrukwekkend, bijna onvoorstelbaar, met welke daadkracht, samenwerking en wendbaarheid onze medewerkers en teams de enorme uitdagingen die op ons afkwamen zo strategisch hebben aangepakt. Iedereen steeg boven zichzelf uit. Niet één maand, maar bijna een volledig jaar.

Voortdurend aanpassen

Voortdurend pasten we ons noodgedwongen aan nieuwe situaties aan. Waar we maar konden, schakelden we flexibel bij. We herschikten onze organisatie, deelden gebouwen opnieuw in, collega’s sprongen in voor elkaar. Corona dwong ons tot nieuwe situaties, wij lieten ons van onze sterkste, meest strijdlustige en creatieve kant zien. We bedachten slimme flows, tekenden veilige triageprocessen uit en ontwierpen duurzame desinfectieprocessen. We reorganiseerden ons strategisch stockbeheer, startten nieuwe telemonitoringsinitatieven, begonnen mobiele testteams en ontwikkelden een breed federaal testplatform.

Verlossend vaccin

Het continue aanpassen aan een wereld die sneller veranderde dan ooit maakte ons niet alleen inventief. De enorme aanhoudende druk maakte ons — in alle eerlijkheid — ook moe. Ook zorgverleners, hoe dapper en wendbaar, zijn uiteindelijk maar mensen van vlees en bloed. Het nieuws over een mogelijk vaccin, aangekondigd in oktober 2020, kwam dan ook geen dag te laat. Al zou het nog tot januari 2021 duren voor we de eerste collega’s in het UZA de eerste prik konden toedienen.

Het einde van de pandemie?

Met een gedeeltelijke lockdown, ook tijdens de feestdagen, kwam het einde van dat helse jaar 2020 eindelijk in zicht. Heel de wereld snakte naar een nieuw jaar, en naar een nieuw begin. Maar was dat ook het begin van het einde van de pandemie? De cijfers wilden nog altijd niet zo makkelijk dalen. Zouden de vaccins dat hardnekkige virus eindelijk de kop kunnen indrukken? Of bleef het virus ons een streepje voor?

Flexibel evolueren met corona

Heel het jaar door bleven we ons aanpassen om tijdens de coronapandemie de beste zorg te kunnen blijven bieden. Aan onze patiënten, medewerkers en de hele Belgische bevolking. Lees hier hoe we wendbaar bleven, als organisatie en als mensen.

>> Flexibel tijdens coronajaar 2021

Herbeleef coronajaar 2020

Een klein virus zette de grote wereld volledig op stelten. Heel 2020 al zetten onze diensten en medewerkers alles op alles om de strijd tegen corona gericht te voeren.

>> Herbeleef coronajaar 2020 in het UZA