5 jaar UZA foundation: fijne initiatieven die innovatie boosten

Vijf jaar geleden bracht de UZA foundation voor het eerst schenkers samen rond het UZA. Vandaag verenigt de stichting een paar duizend enthousiastelingen en zamelde ze al zowat 10,5 miljoen euro in. Elke bijdrage gaat rechtstreeks naar onderzoek voor patiëntenzorg. Ontdek een greep uit de initiatieven waarmee we samen het verschil maken.

Zwemmen voor kankeronderzoek

Vier ex-topzwemsters, onder wie drie UZA-collega’s, haalden in december 2021 alles uit de kast voor een wereldrecordpoging 4×100 meter vrije slag bij de 30- tot 39-jarigen. Met hun actie zamelden ze fondsen in voor onderzoek naar de haalbaarheid van een dendritisch celvaccin tegen een zeldzame vorm van agressieve hersenkanker bij kinderen.

Burpees tegen leukemie

Jef Lauwers organiseerde in november 2021 een burpeemarathon waarbij hij twaalf uur lang burpees uitvoerde. Dat is een uitdagende fitnessoefening waarbij je telkens de grond raakt en weer overeind springt. Met de actie eerde hij zijn broer Stef en alle anderen die aan acute myeloïde leukemie (AML) overleden. Jef leefde voor zijn prestatie maandenlang als een topsporter en zamelde 14.000 euro in voor onderzoek naar een nieuwe AML-piltherapie.

Marathon voor onderzoek naar MS

Apotheekassistent Karlien Van Den Bosschelle en haar partner liepen in september de Port of Antwerp Night Marathon. Daarmee zamelden ze gels in voor onderzoek naar een nieuwe celtherapie tegen multiple sclerose. ‘We kunnen elk bedrag, groot of klein, goed gebruiken in de strijd tegen de ziekte met duizend gezichten’, zegt onderzoekster Barbara Willekens van het UZA.

Mountainbiken voor kankeronderzoek

Op 12 september 2021 organiseerde UZA foundation de tweede succeseditie van de mountainbike-wedstrijd Wolvenbos. 39 teams trapten op het 23 kilometer lange parcours een mooie som van 210.000 euro bijeen voor kankeronderzoek. Met de opbrengst konden drie innovatieve onderzoeksteams hun studie met impact op de levenskwaliteit en levensduur van kankerpatiënten verderzetten.